Jak liczyć koszty uzyskania kredytu

Jak liczyć koszty uzyskania kredytu

Każdy kredyt bankowy ma to do siebie, że generuje dla klienta pewne koszty – są one mniejsze lub większe w zależności od wielu czynników, jak ilość rat spłaty danego kredytu – kredyt spłacany przez okres 12 miesięcy na pewno wygeneruje koszty o wiele niższe niż ten spłacany przez 60 miesięcy, bo przecież każda kolejna rata kredytu zawiera w sobie odsetki liczone od wysokości kredytu pozostałej jeszcze do spłacenia jego części. Udając się do banku w celu uzyskania kredytu, powinniśmy mieć świadomość, że na koszt kredytu składają się nie tylko same odsetki, czyli nominalne oprocentowanie kredytu, ale również takie parametry danego produktu finansowego jak koszt ego uzyskania, czyli prowizja bankowa, marża kredytowa, czasami też opłata za rozpatrzenie wniosku kredytowego (jest ona zazwyczaj nieduża) oraz ubezpieczenie danego kredytu, jeżeli jest powiązane z tym produktem w ten sposób, że warunkiem uzyskania z kredytu jest właśnie wykupienie jego ubezpieczenia. Ważne jest, aby przed podpisaniem umowy o dany kredyt poprosić o podanie jego całkowitego kosztu – łatwo jest porównać poszczególne kredyt z różnych banków, jeżeli będziemy dysponowali danymi o rocznym całkowitym koszcie kredytu, może być on podany w procentach tak zazwyczaj jest podawany), jednak możemy też poprosić pracownika banku o podanie tej wartości w liczbach, łatwiej jest wtedy dla wielu dokonać porównania poszczególnych produktów bankowych.